تعريف بیزینس پلن:
طرح كسب و كار سندي مكتوب است كه جزئيات كسب و كار پيشنهادي را مشخص ميكند. اين سند بايد ضمن تشريح موقعيت كنوني ، نيازها ، انتظارات و نتايج پيش بيني شده را شرح دهد و كليه جوانب آن را ارزيابي كند.
اجزای بیزینس پلن:
خلاصه مديريتي(executive summary)
توصيف کسب و کار و استراتژي
(Business Description)
تيم مديريت و سازماندهي(management team)
تحليل بازار و رقبا(market analysis)
محصول يا خدمت(product or service)
بازاريابي و فروش(marketing & sales)
تجزيه تحليل مالي(financial analysis)
ضمائم(attachments)
فواید بیزینس پلن:
1- تلاش، تحقيق و نظم و انضباط
2- آناليز مالي، اقتصادي و رقابت پذيري در طرح کسب و کار
3- کارآفرين مي تواند استراتژي هاي عملياتي را انتخاب و آزمون کند و نتايج آن را حدس بزند.
4- ايجاد اهداف کمي و مقايسه با نتايج واقعي.
5- ابزار ارتباطي خوب براي جذب منابع مالي
6- يک ابزار عملياتي راهنما براي هدايت کسب و کار
هدف بیزینس پلن چیست؟
1- به كارآفرين كمك مي كند كه جوانب و پيشرفت كسب و كارش را مشخص و بررسي كند.
2- يك چهارچوب منطقي و حساب شده ايجاد مي كند تا در آن يك کسب و کار بتواند توسعه يابد و تدابير مربوط به آن کسب و کار را در چند سال آينده دنبال مي كند.
3- بعنوان ماخذ و مبنايي براي مذاكره با اشخاص ثالث مانند سهامداران ، دفاتر نمايندگي ، بانكها ، سرمايه گذاران و . بكار مي رود.
4- معياري را براي سنجش وضعيت واقعي كسب و كار در برابرآنچه كه بايد باشد، ارائه مي دهد.
درباره این سایت